czwartek, 23 stycznia 2014

32.karpatka.

I już dawno po świętach, dawno po sylwestrze a ja praktycznie zapomniałam jak wygląda kuchnia u mnie w domu. Przez miesiąc w zasadzie nie miałam kiedy spędzić w niej trochę czasu. Nie dość, że w pracy sporo roboty to jeszcze licencjat sam się nie napisze a terminy gonią. Ale trochę pokombinowałam i mogłam sobie pozwolić na krótką wizytę w domu a tym samym w kuchni. Wstałam z samego rana i zabrałam się za pichcenie, a wyzwanie niemałe - karpatka.

Tyyyyle się naczytałam, o tym że krem nie wychodzi, że 'karpaty' albo wcale nie rosną albo rosną a potem opadają. Tak więc do pieczenia przystępowałam z niemałym stresem i obawą czy się uda, ale od razu wam powiem że wyszło tak jak sobie tego życzyłam a strach ma jak zwykle wielkie oczy.

ciasto.

woda 1 szkl.
margaryna 1/2 kostki
mąka pszenna 1 szkl.
jajka 4 szt.
proszek do pieczenia pół łyżeczki

krem.

mleko 1/2 litra
mąka ziemniaczana 2 łyżki
mąka pszenna 2 łyżki
cukier 1 szkl.
cukier waniliowy 1 szt.
margaryna 1 kostka
żółtko 1 szt.

dodatkowo : cukier puder do posypania całości , bacha mniejsza od standardowej (około 25x36 cm)


Najpierw przygotowujemy ciasto. Musimy przygotować 2 placki, więc najlepiej byłoby posiadać 2 takie same blachy. Jeśli tak jak ja posiadacie jedną, trzeba będzie upiec jeden placek po drugim.

Wodę musimy zagotować z margaryną.



Następnie dodajemy do tego mąkę i przez cały czas energicznie mieszając prażymy koło 5 minut, aż masa uzyska konsystencję purree.



Garnek ściągamy z ognia i odstawiamy do ostygnięcia. Następnie do ostudzonego ciasta dodajemy 4 jajka. Jajka wbijamy pojedynczo i każde po kolei ucieramy z ciastem do momentu uzyskania jednolitej masy.

Na koniec do masy dodajemy proszek do pieczenia i całość delikatnie mieszamy.



Blachę smarujemy dokładnie tłuszczem (ja użyłam do tego oleju) i wykładamy mniej więcej połowę ciasta tworząc cienką warstwę. Ciasto jest dość klejące więc ja zrobiłam to natłuszczonymi dłońmi i nie było aż tak strasznie.


Blachę wkładamy do nagrzanego do 200 - 230 stopni piekarnika i pieczemy około 35 minut.

Następnie to samo robimy z drugim plackiem.


Tym sposobem nasze 'karpaty' gotowe. Pozostaje przygotowanie kremu.

W pół szklanki mleka musimy rozmieszać żółtko.


Następnie dodajemy do tego obie mąki.


Całość mieszamy tak długo aż nie będzie żadnych grudek. Resztę mleka gotujemy na wolnym ogniu z cukrem i cukrem waniliowym. Rozczyn mąki dodajemy do gotującego się mleka i cały czas energicznie mieszamy aż masa uzyska konsystencję budyniu.


Następnie budyń odkładamy do momentu kiedy całkowicie ostygnie. Kiedy będzie już zimny ucieramy margarynę powoli go dodając w małych ilościach. Jeśli będziemy dodawać ciepły budyń margaryna zacznie się rozpuszczać i masa będzie zbyt rzadka.



W blasze układamy jeden z placków. Na placek wylewamy nasz krem i rozsmarowujemy go, no i na koniec przykrywamy krem naszym drugim plackiem. Całość posypujemy cukrem pudrem i wstawiamy do lodówki do schłodzenia.



Gotowe. Smacznego !

Przed robieniem tego ciasta naprawdę czułam stracha i będąc wręcz pewna, że coś się nie uda. Na szczęście okazało się, że nie taki diabeł straszny i dodatkowo pierwszy raz miałam okazje przygotowywać ciasto, które robi się na wodzie, tak więc kolejne nowe kuchenne doświadczenie zaliczone. Zarówno 'karpaty' jak i krem wyszły dobrze. Oprócz tego że do kremu zapomniałam dodać cukru i wyszedł trochę mniej słodki niż powinien, ale to w zasadzie w niczym nie przeszkadza.


Jeżeli ktoś posiada 2 blachy to wszystko idzie w miarę szybko. Ja nie dość, że mam jedną blachę to jeszcze robię zdjęcia, więc trochę czasu w kuchni posiedziałam, ale dla mnie to sama radość.

Sama w zasadzie nie pamiętam kiedy jadłam karpatkę i nie jest to raczej ciasto, które babcie czy mamy pieką na niedzielę, więc tym bardziej się cieszyłam, że teraz takie wyzwanie przed mną. Udało się ;) Karpatka nadała się idealnie na wieczorne rodzinne spotkanie przy kartach.


Oczywiście zachęcam do tego by podjąć wyzwanie i upiec karpatkę samemu. Satysfakcja jest, smak jest, zapach jest, zadowolenie obecne. A widok rosnących w piekarniku 'karpat' u mnie wywołał uśmiech i głośnie 'yeah!' :)


Zachęcam również do komentowania i polajkowania mojego fanpage'a na facebooku, zawsze będziecie wiedzieć kiedy pojawią się tu jakieś pyszne nowości.


No i chcę się z wami podzielić wielką i ogromną i potężną radością, że wreszcie nadeszła zima i jest śnieeeeeeeeg ! Oby jak najdłużej, bo Zakopane wzywa. 

Miłych śnieżnych spacerów i do usłyszenia niedługo !





33 komentarze:

  1. ależ ta karpatka cudownie wygląda:) a ten kram mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a dziękuję ! bałam się że 'karapty' nie wyjdą ale się udało : >

      Usuń
  2. Jedno z moich ulubionych ciasta :) Smakowicie wygląda, pięknie wyrosło.
    A fanpage już za sekundę polubię, proszę również o polubienie mojego https://www.facebook.com/pysznosci.kociolek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jakoś się z tym wyrośnięciem na szczęście udało : )
      Polubione :)

      Usuń
  3. karpatka to jedno z moich ulubinych ciast! pychota!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszne ciacho, uwielbiam karpatkę, ale jeszcze sama od podstaw nigdy go nie robiłam. Może w końcu się kiedyś odważę. Praca licencjacka nie jest taka straszna jak ją malują :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha :) To samo mogę powiedzieć o przygotowaniu karpatki :) a licencjat mimo wszystko mnie przeraża ale jak trzeba to trzeba :)

      Usuń
    2. Licencjat jest niezłą wprawką przed magisterką. Przede mną jedynie 300 stron pracy doktorskiej ;)

      Usuń
    3. No patrząc na moje pisanie licencjatu to magisterke nie wiem jak napisze ; p 300 stron ? :O to jest dopiero wyzwanie , powodzenia ! ; >

      Usuń
  5. Nie przepadam za ciastami z różnego typu kremami, czy tortami, ale Twoja karpatka wygląda tak zachęcająco, że spróbowałabym z chęcią:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie tez nie, bo zazwyczaj te kremy nie smakują niczym ale tu krem jest smacznie waniliowy :>

      Usuń
  6. Rozumiem Cie co do obaw, że ciacho mogło nie wyjść, bo ja też takie mam i dlatego jeszcze do tej pory sama nie upiekłam karpatki. Jednak teraz zachęciłaś mnie do spróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zachęcam z całych sił bo jak nie spróbujesz to sie nie przekonasz że nie ma się czego bać :)

      Usuń
  7. ojaaaaa pychotka <3

    ps. zapraszam na świeżutki post

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda pysznie i jak fajnie wyrosła. Wieki nie robiłam karpatki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no udało się z tymi karpatami, pierwszy ale mam nadzieje nie ostatni raz ; >

      Usuń
  10. Niestety przepis nie jest doskonały w przepisie nie widzę kiedy dodać proszek do pieczenia, a w masie jest mowa o cukrze, którego nie ma w składnikach. Za dużo niepotrzebnych zdjęć, a za mało tekstu. Z tego przepisu ciasta się nie zrobi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wystarczyło dopytać a nie od razu się unosić. rzeczywiście zapomniałam dopisać tych rzeczy, dziękuje za zwrócenie uwagi. a ciasto się zrobi - zapewniam : >

      Usuń
  11. Oj to tak z mieszkaniem nie powiedziane - 36 metrów na 3 osoby, koniec końców musiałam przenieść się do kuchni, bo w pokoju za mało miejsca dla mnie było.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czyli 12 metrów Twoje :D a kuchnia jest najlepszym pomieszczeniem w mieszkaniu ; >

      Usuń
  12. to było moje jedno z ulubionych ciasto w dzieciństwie! :D
    Piękne góry ci wyszły ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja wlasnie dopiero całkiem niedawno miałam okazję spróbowac i tak i zasmakowało że postanowiłam zrobic własne :)
      I dziękuję ! :)

      Usuń
  13. Ciasto wygląda jak słodka chmurka, jest idealne.
    Czerwony garnek jest cudowny i bardzo praktyczny :) mam identyczny.

    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje ! ;)
      a co do czerwonego garnka potwierdzam - uwielbiam go ! :)

      Usuń
  14. SUPER :) - wygląda smakowicie i pięknie urosły '' karpaty ''

    Zapraszam ;*
    http://life-is-too-short-for-sadness.blogspot.com/
    + dodaje do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje bardzo :) karpaty faktycznie wyszły jak ta lala :D

      Usuń
  15. Piękna karpatka :) Chodzi za mną od kilku dni, muszę w końcu zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję : ))
      sama bym chętnie jeszcze raz zrobiła i podjadła troche kalorii :P

      Usuń